آخرین تخفیف های ایران بک لینک را از دست ندهید. تخفیف ها 

راهنمای کامل در مورد سئو چیست؟ و جذب ترافیک ارگانیک [2024]

سئو چیست
نویسنده : بروزرسانی : 05-02-1403دسته بندی : اصول و مبانی سئو

5/5 - (6 امتیاز)

سئو چیست ، سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) به تکنیک هایی گفته میشه که با استفاده از اون ها، وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و موتورهای دیگه، در جایگاه های بالاتری قرار بگیره. وقتی شما یه محتوای عالی دارید ولی مردم نمی تونن اون رو پیدا کنن، انگار وجود نداره. سئو به این کمک می کنه که افراد بیشتری محتوای شما رو ببینن و ازش استفاده کنن.

برای پاسخ دادن به سوال که سئو چیست ؟ باید دقت کنیم که سئو شامل دو بخش اصلی میشه:

1. نکات فنی: این قسمتش مربوط به ساختار و عملکرد وب سایت هستش، مثلا سرعت لود شدن صفحات، ساختار منظم و قابل فهم برای گوگل و کاربرها، و… .

2. محتوای خوب: گوگل عاشق محتواهای خوب و مفیده که به سوالات و مشکلات کاربرها جواب میده. پس مهمه که روی کیفیت و به روز بودن محتواهاتون کار کنین و اون ها رو با کلمات کلیدی مناسب بهینه سازی کنین.

به طور خلاصه:

سئو به شما کمک می کنه که وب سایتتون رو تو بخش نتایج “طبیعی” (بدون تبلیغات) گوگل بالا بیارین و ترافیک ارگانیک (بازدیدکننده های واقعی) بیشتری جذب کنین.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

مهمترین مزیت رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص، جذب ترافیک “رایگان” به سایت شما به صورت ماهانه است.

ترافیک ارگانیک

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

حالا وقتشه یاد بگیریم که موتورهای جستجویی مثل گوگل چطور کار می کنن.

احتمالا شما هم با وارد کردن عبارت “سئو چیست؟” یا چیزی مشابه اون، به این صفحه رسیدین. حالا سوال اینجاست که موتورهای جستجو چطور این نتایج رو به شما نمایش میدن؟

وقتی شما تو گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگه) چیزی رو جستجو می کنین، یه الگوریتم به صورت لحظه ای کار می کنه تا بهتون بهترین نتیجه ای رو که اون موتور جستجو در نظر گرفته، نمایش بده.

اما این الگوریتم چطور کار می کنه؟

به طور خلاصه، این الگوریتم چند تا مرحله رو طی می کنه:

  1. خزیدن (Crawling): موتور جستجو از طریق ربات هایی به نام “خزنده”، وب سایت های مختلف رو بررسی می کنه و اطلاعات اون ها رو جمع آوری می کنه.
  2. فهرست بندی (Indexing): اطلاعات جمع آوری شده توسط خزنده ها، در یه پایگاه داده عظیم به نام “فهرست” ذخیره می شه.
  3. رتبه بندی (Ranking): وقتی شما یه چیزی رو جستجو می کنین، موتور جستجو از بین صفحات موجود تو فهرست، اون هایی رو که به نظر می رسه با جستجوی شما مرتبط هستن، انتخاب می کنه.
  4. نمایش نتایج: در نهایت، موتور جستجو نتایج رو به ترتیب مرتبط بودن با جستجوی شما نمایش می ده.

پس به طور کلی، موتورهای جستجو دائما در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات وب سایت ها هستن و با استفاده از الگوریتم های پیچیده، نتایج رو به ترتیب مرتبط بودن با جستجوی شما بهتون نمایش می دن.

موتورهای جستجو چطور کار می کنند

این موضوع اهمیت سئو رو نشون میده، چون هر چقدر که محتوا و ساختار وب سایت شما بهینه تر باشه و با الگوریتم های موتورهای جستجو سازگارتر باشه، احتمال اینکه در نتایج جستجو رتبه بالاتری بگیرین و ترافیک بیشتری جذب کنین، بیشتر میشه.

به طور خاص، گوگل به درون فهرست “صدها میلیارد” صفحه‌اش نگاه می‌کند تا مجموعه‌ای از نتایج را پیدا کند که بهترین پاسخ به جستجوی شما را بدهند. این کار مثل این است که درون یک کتابخانه‌ی غول‌پیکر با کتاب‌های بی‌شمار به دنبال اطلاعات بگردید، اما گوگل این کار را با سرعت و کارایی فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد!

گوگل چطور بهترین نتایج را پیدا می‌کند؟

گوگل هیچ وقت به طور دقیق نمیگه چطور “بهترین” نتیجه رو انتخاب می کنه، اما با تحقیقات متخصصین و یه سری سرنخ هایی که خودشون میدن، میدونیم که از چند تا عامل مهم براش استفاده می کنه:

ارتباط

این هنوزم خیلی مهمه. گوگل اول از همه به صفحاتی اهمیت میده که کلمات کلیدی و هدف جستجوی شما رو به خوبی پوشش بدن. فقط استفاده از کلمات کلیدی کافی نیست، بلکه محتوا باید واقعا مرتبط و آموزنده باشه.

 تخصص و اعتبار

 گوگل صفحاتی رو ترجیح میده که از وبسایت هایی باشن که در اون موضوع خاص تخصص و اعتبار دارن. این معمولا با عواملی مثل لینک های ورودی (لینک هایی که از وبسایت های معتبر دیگه گرفته شده)، کیفیت محتوا و شهرت وبسایت سنجیده میشه.

تعامل و درگیری کاربر

 گوگل چطور کاربران با صفحات مختلف در نتایج جستجو تعامل دارن رو تجزیه و تحلیل می کنه. اگه کاربرها روی یه صفحه کلیک کنن، وقت بیشتری روی اون صرف کنن و با محتواش درگیر بشن، این یه علامت قویه که اون صفحه ارزشمند و مناسبه.

سئو چیست

 در حالی که به اندازه موارد بالا مهم نیست، عوامل فنی مثل سرعت وبسایت، سازگاری با موبایل و داده های ساختار یافته هنوز هم می تونن روی رتبه بندی تاثیر بذارن.

تازگی

 برای موضوعات به سرعت در حال تغییر مثل اخبار یا رویدادهای جاری، گوگل ممکنه به محتوای جدیدتر که آخرین تحولات رو نشون میده اولویت بده.

به یاد داشته باشین:

  • الگوریتم گوگل دائما در حال تغییر و تحوله، بنابراین اهمیت این عوامل ممکنه به مرور زمان تغییر کنه.
  • هیچ عامل واحدی به شما تضمین رتبه بالا رو نمیده. این یه ترکیب پیچیده از همه این عناصر با هم کاره.
  • روی ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط که برای کاربران ارزش قائل باشه تمرکز کنید، احتمالا گوگل این کار رو با رتبه بندی خوب پاداش میده.

اعتبار

اعتبار یعنی همون چیزی که از اسمش پیداست: راهی که گوگل باهاش تشخیص می‌ده که محتوای یه صفحه دقیق و قابل اعتماده.

اعتبار به نفوذ و شهرتی اشاره داره که یک وبسایت تو یه حوزه خاص داره. گوگل میزان اعتبار یه وبسایت رو بر اساس پذیرش و تأیید اون تو اون حوزه خاص می‌سنجه.

حالا سوال اینه: گوگل چطور می‌فهمه که یه صفحه اعتبار داره؟ و سئو چیست ؟

گوگل به تعداد صفحاتی که به اون صفحه لینک می‌شن نگاه می‌کنه:

  • هرچی تعداد این لینک‌ها بیشتر باشه، گوگل بیشتر احتمال می‌ده که این صفحه قابل اعتماد و معتبر باشه، چون ظاهراً بقیه صفحات هم به محتوای اون اعتماد دارن.

البته تعداد لینک تنها فاکتور نیست، کیفیت لینک‌ها هم مهمه. گوگل لینک‌های ورودی از وبسایت‌های مرتبط و معتبر رو مهم‌تر می‌دونه تا لینک‌هایی که از هر وبسایت بی‌ربطی اومدن.

پس اگه می‌خواین گوگل اعتبار بیشتری به صفحه تون بده، روی گرفتن لینک از وبسایت‌های معتبر تو حوزه خودتون تمرکز کنید.

گوگل چطور می‌فهمه که یه صفحه اعتبار داره

این لینک‌ها که از صفحات دیگه به صفحه ما میان همون «بک‌لینک» معروف هستند.

به طور کلی، هر چی تعداد بک‌لینک‌های یه صفحه بیشتر باشه، اون صفحه تو نتایج جستجو رتبه بالاتری می‌گیره.

(در واقع، همین قابلیت گوگل تو اندازه‌گیری اعتبار از طریق بک‌لینک‌ها چیزیه که اون رو از موتور جستجوهای قدیمی‌تر مثل یاهو متمایز می‌کنه.)

اهمیت اعتبار

اعتبار یه وب‌سایت به این بستگی داره که چقدر بتونه ارزش ارائه بده. به عبارت دیگه، افراد حرفه‌ای تو اون حوزه، شما رو می‌شناسن، نظرات منحصر به فردتون رو قبول دارن و به شما به عنوان یه رهبر فکری نگاه می‌کنن.

اعتبار یه وب‌سایت

وقتی این اتفاق می‌افته، به طور طبیعی وب‌سایت‌های دیگه با لینک دادن به شما به شما اعتبار می‌دن. گوگل این لینک‌ها رو مثل یه رای اعتماد می‌بینه و احتمالاً رتبه بالاتری بهتون می‌ده.

این بخش چند نکته کلیدی رو در مورد اهمیت اعتبار بیان می‌کنه:

  • ارزش: اول از همه، وب‌سایت شما باید ارزش ارائه بده. این ارزش می‌تونه به شکل اطلاعات مفید، تجربیات ارزشمند، یا دیدگاه‌های منحصر به فرد باشه.
  • شناخت: متخصصین حوزه شما باید شما رو بشناسن و به عنوان یه مرجع قابل اعتماد بهتون نگاه کنن.
  • اعتبار: وقتی شناخته شدید، بقیه وب‌سایت‌های مرتبط با لینک دادن به شما بهتون اعتبار می‌دن.
  • رتبه‌بندی: در نهایت، گوگل این لینک‌ها رو معیاری برای سنجش اعتبار می‌دونه و احتمالاً رتبه بالاتری بهتون می‌ده.

به طور خلاصه، ایجاد و حفظ اعتبار یه فرآیند مداومه. با ارائه محتوای باکیفیت، مشارکت فعال تو حوزه کاریتون و ساختن روابط قوی با افراد حرفه‌ای دیگه می‌تونین اعتبار خودتون رو بالا ببرید و در نهایت تو رتبه‌بندی‌های گوگل هم موفق‌تر بشین.

اهمیت مفید بودن محتوا

محتوا می‌تونه هم مرتبط باشه و هم اعتبار داشته باشه، ولی اگه مفید نباشه، گوگل اون رو تو رتبه‌های بالای نتایج جستجو قرار نمی‌ده. گوگل بارها و بارها تأکید کرده که برای بهترین نتایج جستجو به دنبال «کیفیت بالاتر از کمیت» هست.

مفید بودن به ارائه اطلاعات جذاب، مرتبط و باارزش به بازدیدکنندگان وب‌سایت اشاره داره. در واقع، گوگل علناً گفته که بین «محتوای باکیفیت‌تر» و «محتوای مفید» تمایز قائل می‌شه.

مثلاً فرض کنید شما به دنبال «رژیم پالئو» می‌گردین.

اهمیت مفید بودن محتوا

اولین نتیجه‌ای که روی اون کلیک می‌کنید («نتیجه A») توسط بهترین متخصص دنیا در مورد رژیم پالئو نوشته شده. و به خاطر اینکه این صفحه محتوای باکیفیت زیادی داره، افراد زیادی به اون لینک داده‌ن.

اما محتوای اون به هیچ وجه سازمان‌دهی‌شده نیست. و پر از اصطلاحات تخصصیه که اکثر مردم نمی‌فهمن.

حالا این رو با یه نتیجه دیگه («نتیجه B») مقایسه کنید.

این نتیجه توسط کسی نوشته شده که نسبتاً تازه وارد رژیم پالئوعه. و وب‌سایتش به اون اندازه لینک نداره.

اما محتوای اون به بخش‌های مختلف تقسیم شده. و به نحوی نوشته شده که همه می‌تونن اون رو بفهمند.

خوب، این صفحه تو «مقیاس مفید بودن» رتبه بالایی می‌گیره. حتی اگه نتیجه B به اندازه نتیجه A اعتبار نداشته باشه، باز هم تو گوگل عملکرد خوبی خواهد داشت.

(در واقع، ممکنه حتی رتبه بالاتری از نتیجه A هم بگیره.)

سیگنال‌های تجربه کاربری

گوگل مفید بودن رو عمدتاً بر اساس «سیگنال‌های تجربه کاربری» اندازه‌گیری می‌کنه. به عبارت دیگه، چطور کاربران با نتایج جستجو تعامل می‌‌کنن. اگه گوگل ببینه که مردم یه نتیجه جستجو رو خیلی دوست دارن، اون نتیجه یه افزایش رتبه قابل توجه دریافت می‌کنه.

نکات کلیدی:

  • مفید بودن یک معیار مهم برای گوگل هست.
  • محتوا می‌تونه باکیفیت باشه ولی اگه برای کاربر مفید نباشه رتبه خوبی نمی‌گیره.
  • گوگل تعامل کاربر با نتایج جستجو رو در نظر می‌گیره.

 اهمیت مفید بودن

بیشتر کسب‌و‌کارها به دنبال رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل (SERP) تلاش می‌کنند، چه از طریق تبلیغات و چه با ترافیک ارگانیک. رتبه‌های بالا باعث جلب توجه و افزایش دیده شدن می‌شود و در نتیجه نرخ تبدیل و اعتبار برند را بالا می‌برد.

مفید بودن ارزش ترافیک ارگانیک را در برآورده کردن کامل هدف جستجوی کاربران تأکید می‌کند. ترافیک ارگانیک به خودی خود نباید هدف نهایی باشد.

شما می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت شما چه کاری انجام دهند؟ محصولی بخرند، دستور غذا را دنبال کنند یا به دنبال خدمات شما باشند؟ رسیدن به این اهداف نیازمند ارائه یک تجربه مفید و متناسب با هدف کاربر است.

مهم‌ترین توصیه سئو برای رتبه‌های بالاتر:

وب‌سایتی بسازید که مردم عاشقش شوند!

موتورهای جستجو برای یافتن وب‌سایت‌هایی که مردم بیشتر دوست دارند، طوری طراحی شده‌اند که سیگنال‌های مختلفی را در سراسر وب اندازه‌گیری کنند. با ایجاد سیگنال‌های واقعی و نه مصنوعی، با آن‌ها بازی کنید.

و حالا وقت آن است که این موضوع را با یک آموزش سئو گام به گام عملی کنید.

سئو چیست و چگونه کار می‌کند؟

سئو (SEO) با بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتور جستجویی که می‌خواهید در آن رتبه بالایی بگیرید، کار می‌کند، چه گوگل، بینگ، آمازون یا یوتیوب باشد.

به طور خاص، وظیفه شما این است که مطمئن شوید موتور جستجو سایت شما را به عنوان بهترین نتیجه کلی برای جستجوی فرد می‌بیند.

اینکه موتور جستجو چگونه “بهترین” نتیجه را تعیین می‌کند، بر اساس الگوریتمی است که عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله اعتبار، ارتباط با آن پرس و جو، سرعت بارگذاری و موارد دیگر. (به عنوان مثال، الگوریتم گوگل بیش از 200 عامل رتبه‌بندی دارد.)

در اکثر مواقع، زمانی که مردم به «بهینه‌سازی موتور جستجو» فکر می‌کنند، به «سئو گوگل» فکر می‌کنند. به همین دلیل است که ما در این راهنما بر بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای گوگل تمرکز خواهیم کرد.

نتایج ارگانیک در مقابل نتایج پولی

صفحات نتایج موتورهای جستجو به دو بخش مجزا تقسیم می شوند: نتایج ارگانیک و پولی.

نتایج ارگانیک و پولی

نتایج جستجوی ارگانیک

نتایج جستجوی ارگانیک (گاهی اوقات با عنوان نتایج “طبیعی” شناخته می شوند) نتایج طبیعی هستند که 100٪ بر اساس شایستگی رتبه بندی می شوند.

نتایج جستجوی ارگانیک

به عبارت دیگر، هیچ راهی برای پرداخت به گوگل یا سایر موتورهای جستجو برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک وجود ندارد.

موتورهای جستجو نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها عامل رتبه بندی مختلف رتبه بندی می کنند. اما به طور کلی، نتایج ارگانیک توسط گوگل به عنوان مرتبط ترین، قابل اعتمادترین و معتبرترین وب سایت ها یا صفحات وب در مورد موضوع در نظر گرفته می شوند.

در ادامه جزئیات بیشتری در مورد نحوه کار الگوریتم های موتور جستجو خواهم داشت. اما فعلاً نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است:

وقتی در مورد “سئو” صحبت می کنیم، در مورد رتبه بندی وب سایت خود بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک صحبت می کنیم.

نتایج پولی

نتایج جستجوی پولی تبلیغاتی هستند که در بالای یا زیر نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.

نتایج جستجوی پولی

تبلیغات پولی کاملا از لیست های ارگانیک مستقل هستند. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پولی با توجه به مبلغی که حاضرند برای یک بازدید کننده از مجموعه نتایج جستجوی خاص (معروف به “تبلیغات پرداخت به ازای کلیک”) بپردازند “رتبه بندی” می شوند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در مقابل بازاریابی موتور جستجو (SEM): درک استراتژی‌های مختلف برای دیده شدن در موتورهای جستجو

در عصر دیجیتال، جذب بازدیدکنندگان به وب‌سایت برای هر کسب‌و‌کاری یا فردی با حضور آنلاین امری ضروری است. موتورهای جستجوی مانند گوگل نقش حیاتی در این فرآیند ایفا می‌کنند و درک اینکه چگونه از الگوریتم‌های آن‌ها به نفع خود استفاده کنید، ضروری است. اینجاست که SEO و SEM وارد عمل می‌شوند. در حالی که هر دو با موتورهای جستجو سروکار دارند، اما در رویکرد و تکنیک‌های خود به طور قابل توجهی متفاوت هستند.

SEO (بهینه سازی موتور جستجو) بر بهبود طبیعی رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو تمرکز دارد. این شامل بهینه سازی جنبه های مختلف وب سایت شما، از جمله محتوا، ساختار فنی و عناصر درون صفحه، برای مرتبط تر و کاربرپسندتر کردن آن برای هر دو موتور جستجو و بازدیدکنندگان انسانی می شود. با رعایت بهترین شیوه های SEO، هدف شما این است که برای کلمات کلیدی مرتبط، جایگاه خود را در نتایج برتر جستجو کسب کنید و بدون پرداخت مستقیم برای آن، ترافیک ارگانیک جذب کنید.

SEM (بازاریابی موتور جستجو) از سوی دیگر، شامل استراتژی‌های جستجوی طبیعی و پرداختی می‌شود. در حالی که شامل اقدامات SEO است، اما همچنین شامل تبلیغات پولی مانند کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک (PPC) برای به دست آوردن دیده شدن در نتایج جستجو می‌شود. با PPC، شما روی کلمات کلیدی خاصی پیشنهاد می‌دهید و تبلیغات شما زمانی که کاربران آن عبارات را جستجو می‌کنند، به طور برجسته نمایش داده می‌شوند. در حالی که PPC نیاز به سرمایه گذاری مداوم دارد، می‌تواند نتایج سریع‌تر ارائه دهد و با دقت بیشتری مخاطبان خاص را هدف قرار دهد.

در اینجا جدولی برای خلاصه کردن تفاوت‌های کلیدی بین SEO و SEM آمده است:

ویژگی SEO SEM
تمرکز نتایج جستجوی ارگانیک هر دو نتیجه جستجوی ارگانیک و پرداختی
هزینه رایگان (اما نیاز به زمان و تلاش دارد) پرداختی (هزینه به ازای کلیک یا نمایش)
نتایج ممکن است زمان بیشتری برای دیدن نتایج طول بکشد می‌تواند نتایج سریع‌تری ارائه دهد
هدف‌گذاری هدف‌گذاری گسترده بر اساس کلمات کلیدی هدف‌گذاری دقیق بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق و غیره
کنترل کنترل محدود بر تغییرات الگوریتم کنترل بیشتر بر جایگذاری و هدف گذاری تبلیغات

انتخاب رویکرد درست به اهداف و بودجه خاص شما بستگی دارد. اگر بودجه محدودی دارید و مایل هستید زمان و تلاش خود را سرمایه گذاری کنید، SEO می تواند یک استراتژی بلندمدت قابل اجرا باشد. با این حال، اگر به نتایج سریع‌تر نیاز دارید و می‌خواهید مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید، حتی با هزینه‌های مربوطه، SEM ممکن است گزینه بهتری باشد.

در نهایت، بهترین رویکرد اغلب شامل ترکیبی از SEO و SEM است. با استفاده از هر دو استراتژی ارگانیک و پولی، می‌توانید یک برنامه بازاریابی جامع موتور جستجو ایجاد کنید که دید شما را به حداکثر برساند و ترافیک واجد شرایط بیشتری را به وب‌سایت شما جذب کند.

اهمیت سئو چیست (به زبان ساده)

چرا سئو مهمه؟ خلاصه بگم، چون جستجو یه منبع ترافیک عظیمه!

  • بیش از 60 درصد از کل ترافیک وب از موتورهای جستجویی مثل گوگل، بینگ، یاهو و یوتیوب میاد.
  • جستجو 10 برابر بیشتر از شبکه‌های اجتماعی ترافیک وارد وبسایت می‌کنه.

اهمیت سئو به زبان ساده

بذارید اهمیت سئو رو با یه مثال توضیح بدم. فرض کنید شما یه فروشگاه لوازم جشن دارید. طبق ابزار Google Keyword Planner، هر ماه 110 هزار نفر برای “لوازم جشن” جستجو می‌کنن.

اگه رتبه اول گوگل رو برای این عبارت داشته باشید، با توجه به اینکه معمولا رتبه اول حدود 20 درصد از کلیک‌ها رو دریافت می‌کنه، ماهانه 22 هزار نفر به وبسایت شما میان.

اما بذارید این 22 هزار نفر رو کمی ملموس‌تر کنیم. به طور میانگین، تبلیغ‌دهنده‌ها برای این عبارت حدود 1 دلار به ازای هر کلیک هزینه می‌کنن. یعنی ترافیک حاصل از این 22 هزار نفر، ماهانه حدود 22 هزار دلار ارزش داره.

چرا سئو مهمه

و این فقط برای یه عبارت جستجویه. اگه وبسایت شما سئو-پسند باشه، می‌تونید برای صدها (یا حتی هزاران) کلمه کلیدی مختلف رتبه بگیرید.

در برخی صنایع مثل املاک یا بیمه، ارزش ترافیک موتورهای جستجو حتی بیشتر هم می‌شه. مثلا، تبلیغ‌دهنده‌ها برای عبارت “قیمت‌های مقایسه‌ای بیمه خودرو” بیش از 45 دلار به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنن.

پس به طور خلاصه، سئو به شما کمک می‌کنه ترافیک بیشتری به وبسایت‌تون جذب کنید، که در نهایت منجر به فروش، سرنخ یا هر هدف دیگه‌ای که در نظر دارید می‌شه.

مشتریان و کلمات کلیدی: کلید موفقیت در سئو چیست

قبل از اینکه به سراغ جزئیات تگ عنوان و کد HTML بروید، نباید یک مرحله مهم را فراموش کنید: تحقیق کلمات کلیدی و شناخت مشتری.

در این مرحله، شما با تحلیل کلمات کلیدی به این پی می برید که مشتریان به دنبال چه چیزهایی هستند … و دقیقا از چه کلمات و عباراتی برای جستجو استفاده می کنند. به این ترتیب، می توانید سایت خود را برای چیزهایی که مشتریان هر روز به دنبال آن هستند بهینه سازی کنید.

به نظر خوب می رسد؟ در ادامه به شما توضیح می دهم که باید چگونه این کار را انجام دهید.

تحقیق در مورد مشتریان در سئو چیست

اگر در حال حاضر یک کسب و کار آنلاین دارید، احتمالا تصور خوبی از نوع مشتری هدف خود دارید. (که همچنین به عنوان “پرسونای مشتری” شناخته می شود.) در اینجا یک مثال آورده شده است:

مشتریان و کلمات کلیدی

این نوع تحقیق در مورد مشتری فقط به شما کمک نمی کند تا محصولاتی را بسازید که مردم می خواهند، بلکه بخش مهمی از سئو و بازاریابی محتوا نیز است.

توضیح خواهم داد…

برای موفقیت در سئو، باید با انجام یک تحلیل عمیق کلمات کلیدی محتوایی را در مورد موضوعاتی ایجاد کنید که مشتریان شما به دنبال آن هستند.

و اگر شما “چه کسی” مشتری شماست را ندانید، درک انواع چیزهایی که به دنبال آن می گردند تقریبا غیرممکن است (در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهم کرد).

بهترین راه برای شناخت عمیق مشتریان هدف شما چیست؟ ابزار رایگان “ایجاد پرسونای من” از هاب اسپات.

این ابزار مفید به شما کمک می کند تا به صورت گام به گام یک پرسونای مشتری ایجاد کنید. در انتهای این فرآیند، یک “آواتار” دقیق خواهید داشت که می توانید بارها و بارها به آن مراجعه کنید و موجه شوید سئو چیست.

عالی!

روش پیدا کردن کلمات کلیدی در سئو چیست

حالا که یک پرسونای مشتری دارید، به مرحله بعدی می رسیم: تحقیق کلمات کلیدی.

در این مرحله، شما عمیقا به کلمات و عبارات دقیق (جستجوها) که مشتریان در کادر جستجو وارد می کنند، می پردازید.

به طور کلی، کلمات کلیدی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی محصولی: اینها کلماتی هستند که مردم برای پیدا کردن محصولی که می فروشید استفاده می کنند.
  • کلمات کلیدی اطلاعاتی: اینها کلماتی هستند که مخاطب هدف شما زمانی که به طور خاص به دنبال محصول شما نیستند، از آنها استفاده می کند.

پیدا کردن کلمات کلیدی

بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید شما یک وب سایت تجارت الکترونیک دارید که کفش تنیس می فروشد.

سطل کلمات کلیدی محصولی شما شامل موارد زیر خواهد بود:

  • کفش تنیس با ارسال رایگان
  • کفش تنیس نایک
  • کفش تنیس مناسب برای صافی کف پا

از سوی دیگر، کلمات کلیدی اطلاعاتی چیزهایی هستند که مخاطب شما به آنها علاقه مند است، زمانی که لزوماً به دنبال کفش نیستند:

  • آموزش سرویس دوم
  • چگونه خطاهای ناخواسته را متوقف کنیم
  • فرم صحیح بک هند
  • چگونه سرویس تاپ اسپین بزنیم

برای موفقیت در سئو، می خواهید صفحات وب سایت خود را برای هر دو نوع کلمات کلیدی بهینه سازی کنید.

به این ترتیب، زمانی که مشتری شما به دنبال محصول شما می گردد، شما در نتایج موتور جستجو ظاهر می شوید.

و برای کلمات کلیدی که مشتریان شما زمانی که به دنبال محصول یا خدمات شما نیستند از آنها استفاده می کنند، برای آنها نیز ظاهر می شوید.

نکات تحقیق کلمات کلیدی

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی آورده شده است:

1. از تکمیل خودکار گوگل استفاده کنید:

احتمالا قبلا این ویژگی را دیده اید. هر بار که شروع به تایپ چیزی در گوگل می کنید، مجموعه‌ای از پیشنهادات جستجو دریافت می‌کنید:

پیشنهادات جستجو

توصیه می‌کنم ایده‌های کلمات کلیدی را در گوگل تایپ کنید و هر پیشنهادی که ظاهر می‌شود را یادداشت کنید.

2. کلمات و عبارات را در Answer The Public وارد کنید:

این ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمات کلیدی اطلاعاتی بسیار مناسب است. برای مثال، اگر وبلاگی در مورد رژیم غذایی پالئو دارید، «رژیم غذایی پالئو» را در ATP تایپ کنید:

و سوالاتی را که مردم در مورد آن موضوع می‌پرسند، نشان می‌دهد. برای مثال، یک سوالی که پیدا کردم این بود که «آیا رژیم غذایی پالئو کلسترول را افزایش می‌دهد؟».

کلمات و عبارات را در Answer The Public

این سوال یک موضوع عالی برای یک پست وبلاگ یا ویدیو است.

3. از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید:

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چند نفر هر کلمه کلیدی را جستجو می‌کنند و رتبه‌بندی در صفحه اول گوگل برای آن اصطلاح چقدر دشوار خواهد بود. به عبارت دیگر، آنها می‌توانند به شما کمک کنند بهترین کلمات کلیدی را از لیست خود انتخاب کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی زیادی وجود دارد. در اینجا چند مورد را توصیه می‌کنم بررسی کنید:

  • SEMRush
  • KeywordTool.io
  • افزونه Keyword Everywhere
  • Moz Keyword Explorer
  • Seed Keywords

اما بهترین ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی، Google Keyword Planner است.

بزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی، Google Keyword Planner

حتی اگر Keyword Planner برای کمک به افراد با کمپین‌های تبلیغات گوگل طراحی شده باشد، همچنان می‌تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو کمک کند.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک کلمه کلیدی محصول یا کلمه کلیدی اطلاعاتی را وارد کنید.

سپس اطلاعاتی در مورد آن عبارت دقیق (مانند میانگین جستجوی ماهانه) و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دریافت خواهید کرد.

میانگین جستجوی ماهانه‌

می‌توانید از میانگین جستجوی ماهانه‌ای که در GKP دریافت می‌کنید، برای محاسبه اینکه کدام کلمات کلیدی جستجوهای زیادی دارند و کدام کلمات کلیدی خیلی جستجو نمی‌شوند، استفاده کنید.

4. روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید:

چرا؟ زیرا عبارات طولانی کمتر رقابتی هستند.

کلمات کلیدی طولانی

هنگامی که سئو را یاد گرفتید، می‌توانید شروع به هدف قرار دادن کلمات کلیدی رقابتی‌تر کنید. اما زمانی که تازه شروع می‌کنید، به عبارات طولانی‌مدت پایبند باشید.

برای مثال، زمانی که وبلاگ خود را شروع کردم، تقریباً 100% محتوایی که منتشر می‌کردم برای رتبه‌بندی در کلمات کلیدی طولانی اطلاعاتی مانند «چگونه بک‌لینک‌های باکیفیت دریافت کنیم» طراحی شده بود:

با افزایش اعتبار سایت، به دنبال عبارات کوتاه‌تر و رقابتی‌تر مانند «بک‌لینک» رفتم

انواع سئو چیست ؟

بهینه سازی محتوا:

قطعا ارتباط نزدیکی بین سئو و محتوا وجود دارد. به طور کلی، هر چه محتوای بهتری تولید کنید، رتبه بندی بالاتری خواهید داشت. (البته) به همین سادگی نیست، اما به عنوان یک قاعده کلی خوب است که هنگام نوشتن محتوا برای سئو آن را دنبال کنید.

در ادامه، جزئیات بیشتری در مورد چگونگی ایجاد محتوای سازگار با سئو ارائه شده است.

ایجاد محتوا برای صفحات محصولات و خدمات:

محتوای صفحات محصولات و خدمات همچنان باید باکیفیت باشد. اما این بدان معنا نیست که می خواهید صفحات محصول شما مانند پست های وبلاگ خوانده شوند. در واقع، هدف اصلی صفحات محصول شما باید تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ و مشتری باشد. به همین دلیل، می خواهید صفحات محصول خود را بر روی ویژگی ها و مزایایی که محصول شما ارائه می دهد متمرکز کنید.

ایجاد محتوای با کیفیت برای وبلاگ

وقتی اکثر مردم می گویند “محتوا پادشاه است”، منظورشان محتوای فوق العاده مفیدی است که در وبلاگ ها منتشر می شود. (به عبارت دیگر، محتوایی که معمولا در صفحات محصولات و خدمات پیدا نمی کنید.)

هیچ شکی نیست که تولید محتوای عالی می تواند به بهبود رتبه بندی شما در گوگل کمک کند. در واقع، هاب اسپات دریافت که کسب و کارهایی که به طور منظم محتوا منتشر می کنند، 350٪ بازدید کننده بیشتری نسبت به کسانی که تلاش زیادی برای بازاریابی محتوایی خود نمی کنند، دریافت می کنند.

من خودم نمونه زنده ای از کارآمدی این رویکرد هستم. به لطفه تعهد به انتشار محتوای با کیفیت بالا، سایت من هر ماه 553،682 بازدیدکننده از موتورهای جستجو دریافت می کند:

انتشار محتوای با کیفیت بالا

اگر فقط چند صفحه محصول را منتشر می کردم و امیدوار بودم که گوگل آنها را رتبه بندی کند، حتی نزدیک به این میزان ترافیک دریافت نمی کردم. سئو در سال 2023 به این شکل کار نمی کند.

برای موفقیت در بهینه سازی برای موتورهای جستجو امروز، سایت شما باید به طور مداوم مطالب شگفت انگیزی منتشر کند. هر چیز کمتر از این به سادگی کافی نیست.

در واقع، آخرین آمار وردپرس نشان می دهد که هر ماه 70 میلیون پست وبلاگ منتشر می شود:

هر ماه 70 میلیون پست وبلاگ منتشر می شود

و این فقط وردپرس است. مردم همچنین میلیون ها پست را در مدیوم، شاپای و سایر پلتفرم ها منتشر می کنند.

نتیجه نهایی؟ برای اینکه محتوای شما در سال 2023 برجسته (و رتبه بندی) شود، باید استثنایی باشد. در غیر این صورت، با میلیون ها پستی که هر روز منتشر می شود، مدفون خواهد شد.

منبع: What Is SEO

چگونه می توانم سئو وب سایت خود را بهبود بخشم؟1403/2/5 10:30:12
  • کارهای زیادی می توانید برای بهبود سئو وب سایت خود انجام دهید، از جمله:
    • محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید: محتوای شما باید آموزنده، جذاب و مرتبط با کلمات کلیدی باشد که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید.
    • وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید: این شامل استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عناوین، متا تگ ها و محتوای خود است.
    • بک لینک از وب سایت های دیگر دریافت کنید: بک لینک ها به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما معتبر و قابل اعتماد است.
    • وب سایت خود را سریع و آسان برای پیمایش کنید: کاربران باید بتوانند به سرعت و به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در وب سایت شما پیدا کنند.
    • وب سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید: تعداد فزاینده ای از افراد از تلفن های همراه خود برای جستجو در وب استفاده می کنند، بنابراین مهم است که وب سایت شما برای این دستگاه ها بهینه شده باشد.
چگونه سئو کار می کند؟1403/2/5 10:29:29
  • موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده ای برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کنند.
  • این الگوریتم ها به عواملی مانند محتوای وب سایت، ساختار فنی و بک لینک ها نگاه می کنند.
  • با بهینه سازی وب سایت خود برای این عوامل، می توانید شانس خود را برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو افزایش دهید.
سئو چیست؟1403/2/5 10:28:30
  • سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو است.
  • سئو به شما کمک می کند تا وب سایت خود را در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو در رتبه های بالاتر قرار دهید.
  • با قرار گرفتن در رتبه های بالاتر، ترافیک بیشتری به وب سایت خود جذب می کنید و این می تواند به معنای افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و موارد دیگر باشد.

5/5 - (6 امتیاز)

2 Comments

  1. مسعود 26-01-1403 at 11:29 ق.ظ - Reply

    خیلی کامل و عالی بود ممنون از این پست کامل و عالی

  2. mitra 05-02-1403 at 10:33 ق.ظ - Reply

    من از این راهنما برای بهبود سئوی وب سایت خود استفاده کردم و نتایج عالی گرفتم. ترافیک ارگانیک من به طور قابل توجهی افزایش یافته است و من رتبه بندی بالاتری را در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود کسب کرده ام.

نظر شما چیه؟

عنوان

Go to Top