5/5 - (1 امتیاز)

فیچر اسنیپت Featured Snippet چیست؟

فیچر اسنیپت Featured Snippet بخشی از یک صفحه وب است که به طور خلاصه به سوال جستجوگر پاسخ می‌دهد. این بخش اغلب در بالای نتایج جستجو، در جایگاهی که به اصطلاح «موقعیت صفر» خوانده می‌شود، نمایش داده می‌شود.

مثال:

فیچر اسنیپت Featured Snippet

قطعه ویژه زیرمجموعه‌ای از ویژگی‌های «صفحه‌ی نتایج موتور جستجو» (SERP) به شمار می‌رود. این ویژگی‌ها نتایج ویژه‌ای هستند که نسبت به نتایج جستجوی سنتی بیشتر به چشم می‌آیند.

گوگل قطعه‌های ویژه را از محتوای موجود در فهرست خود انتخاب می‌کند. گوگل بر این باور است که این محتوا بهترین پاسخ‌دهنده به «قصد جستجو»ی کاربر (دلیل پشت سر هر جستجو) برای یک عبارت خاص است.

زمانی که کاربر روی یک قطعه ویژه کلیک می‌کند، گاهی اوقات مستقیماً به قسمتی از صفحه که حاوی پاسخ است، هدایت می‌شود. این امر یافتن اطلاعات اضافی که می‌تواند مفید باشد را آسان‌تر می‌کند.

چرا فیچر اسنیپت Featured Snippet مهم هستند؟

قطعه های ویژه مزایای زیادی دارند و به همین دلیل کسب آن ها برای دیده شدن در نتایج جستجو بسیار با اهمیت است. در اینجا به چند مورد از مهمترین مزایای آنها اشاره می کنیم:

  • افزایش نرخ کلیک (CTR): هر چه محتوای شما در نتایج جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشد، احتمال کلیک کاربران روی آن بیشتر می شود. قرار گرفتن در جایگاه برتر با یک قطعه ویژه، می تواند افراد بیشتری را به سمت وب سایت شما هدایت کند.
  • اعتبار قوی تر برند: نمایش محتوای شما توسط گوگل در جایگاه صفر، به کاربران این پیام را می رساند که محتوای شما معتبر و قابل اعتماد است.
  • بهبود دیداری وب سایت: تحقیقات ما با Brado نشان داده است که قطعه های ویژه بیش از نیمی از فضای صفحه نمایش در گوشی های موبایل را اشغال می کنند. این باعث می شود محتوای شما بیشتر به چشم بیاید و رقبای شما را به پایین صفحه هل دهد.
  • دسترسی بیشتر: دستیارهای صوتی مانند Google Assistant از قطعه های ویژه برای پاسخ به سوالات استفاده می کنند. این موضوع به محتوای شما کمک می کند تا به مخاطبان بیشتری برسد.

در اینجا نمونه ای از نتیجه یک جستجوی صوتی را مشاهده می کنید که از یک قطعه ویژه استفاده می کند:

نتیجه جستجوی صوتی با فیچر اسنیپت

البته، شما باید بدانید که چه نوع محتوایی را باید برای قرار گرفتن در قطعه های ویژه در صفحه اول گوگل ایجاد و بهینه سازی کنید.

اما قبل از آن، باید با انواع قطعه هایی که در نتایج جستجو ظاهر می شوند آشنا شوید…

انواع فیچر اسنیپت Featured Snippet

در دنیای سئو، اسنیپت‌های ویژه وجود دارند که اطلاعات مفیدی را در بالای نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهند. این باکس‌های خلاصه به کاربران کمک می‌کنند تا بدون نیاز به کلیک بر روی لینک وب‌سایت، پاسخ سوال خود را به طور خلاصه ببینند.

چهار نوع اصلی از اسنیپت‌های ویژه وجود دارد که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

۱. اسنیپت پاراگراف Paragraph Snippets

این نوع از اسنیپت‌ها، پاسخ‌های کوتاه و خلاصه‌وار شبیه به دانشنامه به سوالات جستجو ارائه می‌کنند. همچنین در برخی موارد، گوگل تصاویر مرتبطی را در کنار اسنیپت پاراگراف نمایش می‌دهد.

انواع فیچر اسنیپت Featured Snippet

بر اساس مطالعه‌ای که با Brado انجام دادیم، اسنیپت پاراگراف رایج‌ترین نوع اسنیپت ویژه است و حدود ۷۰ درصد از اسنیپت‌هایی را که کاربران مشاهده می‌کنند، تشکیل می‌دهد.

2. لیست اسنیپت List Snippets

لیست اسنیپت‌ها بخش‌هایی از نتایج جستجو در گوگل هستند که اطلاعات را به صورت لیست‌های مرتب یا نامرتب نمایش می‌دهند. تحقیقات ما روی اسنیپت‌های ویژه نشان می‌دهد که حدود ۱۹ درصد از آن‌ها به شکل لیست هستند.

لیست اسنیپت List Snippets

لیست اسنیپت List Snippets  مرتب (شماره‌گذاری شده):

از فهرست‌های شماره‌گذاری شده زمانی استفاده می‌شود که ترتیب و توالی اهمیت داشته باشد. مثلا، مراحل پخت یک غذا:

[تصویری از یک اسنیپت ویژه با فهرست شماره‌گذاری شده در نتایج جستجوی گوگل برای عبارت «مراحل تهیه نان»]

لیست اسنیپت List Snippets نامرتب (گولوله‌ای):

اسنیپت‌های لیست‌دار نامرتب، اطلاعاتی را نشان می‌دهند که نیازی به ترتیب خاصی ندارند.

برای مثال، این ترکیب‌های آبمیوه فقط به صورت یک لیست گولوله‌ای از گزینه‌ها ارائه شده‌اند:

لیست اسنیپت List Snippets نامرتب

3. اسنیپت جدولی Table Snippets

تکه کدهای جدولی، اطلاعات را به گونه‌ای نمایش می‌دهند که کاربران به راحتی بتوانند داده‌ها را تجسم کرده و مقایسه‌ها را انجام دهند. بر اساس تحقیقات ما، این نوع از تکه کدها، سومین نوع رایج هستند.

در این مثال، تکه کد جدولی، اندازه‌های کت مردانه در ایالات متحده و بریتانیا را مقایسه می‌کند و همچنین اندازه‌های دور سینه مشابه را که در اتحادیه اروپا استفاده می‌شود، نشان می‌دهد.

اسنیپت جدولی Table Snippets

4. اسنیپت ویدیویی Video Snippets

قطعه‌های ویدیویی، کلیپ‌های کوتاه ویدئویی هستند که به سوالات خاصی پاسخ می‌دهند – معمولا سوالاتی که با “چگونه” شروع می‌شوند. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نوع از قطعه‌ها کمترین نوع رایج هستند و کمتر از ۵ درصد از کل قطعه‌های ویژه را تشکیل می‌دهند.

گوگل می‌تواند مستقیما ویدیوها را از وب‌سایت‌ها استخراج کند، اما معمولا آن‌ها را از کانال‌های یوتیوب برمی‌دارد.

اسنیپت ویدیویی Video Snippets

حالا، بیایید به جزئیات چگونگی کشف کلمات کلیدی‌ای که خود را برای قطعه‌های ویدیویی مناسب می‌کنند، بپردازیم.

چگونه فرصت‌های اسنیپت ویژه را پیدا کنیم؟

قبل از اینکه بتوانید محتوای خود را برای اسنیپت ویژه گوگل (Featured Snippet) بهینه سازی کنید، باید ببینید که گوگل برای اصطلاح جستجویی که هدف قرار داده‌اید، از چه نوع اسنیپتی (در صورت وجود) استفاده می‌کند.

چطور؟

عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید تا ببینید آیا اسنیپتی ظاهر می‌شود یا خیر.

برای مثال، فرض کنید شما یک وبلاگ آشپزی دارید و قصد دارید پستی با تمرکز روی عبارت جستجوی «چگونه کیک را تزئین کنیم؟» بنویسید.

اما به زودی متوجه می‌شوید که برای این عبارت، فرصتی برای اسنیپت ویژه وجود ندارد. تنها یک نتیجه استاندارد در جایگاه اول وجود دارد:

چگونه فرصت‌های اسنیپت ویژه را پیدا کنیم

می‌توانید این فرآیند را با استفاده از تغییرات جزئی در عبارت اولیه تکرار کنید تا ببینید که آیا می‌توانید کلمات کلیدی دیگری را که باعث ایجاد اسنیپت ویژه می‌شوند، کشف کنید.

اما با استفاده از ابزار «جادوی کلید» (Keyword Magic Tool) سمراش (Semrush) می‌توانید فرصت‌های عالی را بسیار کارآمدتر پیدا کنید.

ابزار را باز کنید، عبارت «چگونه کیک را تزئین کنیم؟» را در کادر بالای صفحه وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

عبارت «چگونه کیک را تزئین کنیم؟» وارد شده در نوار جستجوی ابزار جادوی کلید

اسنیپت ویژه گوگل Featured Snippet

در صفحه بعد، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را همراه با داده‌های ارزشمند مانند تعداد جستجوی ماهانه هر عبارت را مشاهده خواهید کرد.

اسنیپت ویژه

حالا به ستون «ویژگی‌های صفحه نتایج جستجو» (SERP Features) توجه کنید (این ستون نشان می‌دهد که آیا کلمات کلیدی ویژگی‌های SERP را راه‌اندازی می‌کنند و کدام موارد را) و به دنبال نماد تاج باشید. این نماد نشان دهنده یک اسنیپت ویژه است.

همانطور که می‌بینید، برای سه کلمه کلیدی مرتبط، اسنیپت‌های ویژه وجود دارد:

  • «ایده‌هایی برای تزئین کیک»
  • «چگونه کیک را با توت فرنگی تزئین کنیم؟»
  • «چگونه کیک را برای مبتدیان تزئین کنیم؟»

در مرحله بعد، باید صفحه نتایج جستجو (SERP) را ارزیابی کنید تا دریابید چه نوع اسنیپتی نمایش داده می‌شود.

فرض کنید تصمیم بگیرید روی عبارت «چگونه کیک را با توت فرنگی تزئین کنیم؟» تمرکز کنید.

روی نماد ذره‌بین (در سمت چپ ستون «ویژگی‌های صفحه نتایج جستجو») کلیک کنید تا اسنیپت را همانطور که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، مشاهده کنید.

در یک پنجره جدید، خواهید دید که آن عبارت دارای یک اسنیپت لیستی با دستورالعمل‌های گام به گام است:

صفحه نتایج جستجو» SERP Features

از صفحه مربوطه بازدید کنید تا ببینید محتوا چگونه برای الهام گرفتن ساخته شده است.

سپس، بفهمید که چطور می‌توانید چیزی مشابه اما بهتر بسازید تا محتوای شما برجسته شود و شانسی برای کسب اسنیپت داشته باشد.

در بخش بعدی، به نحوه بهینه سازی برای هر نوع اسنیپت خواهیم پرداخت.

چطور برای انواع فیچر اسنیپت Featured Snippet گوگل بهینه سازی کنیم؟

در حالی که تضمینی برای به دست آوردن اسنیپت ویژه وجود نداره، کارهایی می تونید انجام بدید تا مطمئن بشید گوگل محتوای شما رو به عنوان بهترین پاسخ به سوالاتی که هدف قرار دادید در نظر بگیره.

اسنیپت پاراگرافی:

برای بهینه سازی برای اسنیپت پاراگرافی، از یک عنوان (Heading) در صفحه‌ای که می‌نویسید استفاده کنید تا به گوگل اعلام کنید که به چه سؤالی پاسخ می‌دهید.

سپس، پاسخی واضح و مستقیم به سؤالی که هدف قرار داده‌اید بنویسید. سعی کنید پاسخ‌تان را زیر ۳۰۰ کاراکتر نگه دارید.

مهم‌تر از همه، پاسخ شما باید دقیق، آموزنده و شفاف باشه. بدون هیچ غلط املایی یا گرامری.

این یه نمونه است:

اسنیپت پاراگرافی

و همچنین، اگر برای پاسخ به سوال مرتبطه، تصاویر مفیدی دارید، حتما آنها را در محتوا بگنجانید تا دیده شدن شما رو حتی بیشتر کنه.

اسنیپت جداول

برای اینکه محتوای شما برای نمایش به عنوان یک تکه کد جداول (featured snippet) در نتایج جستجو بهینه سازی شود، بهتر است یک جدول واقعی را داخل محتوای خود قرار دهید. همچنین از یک عنوان برای مشخص کردن اطلاعات موجود در آن جدول استفاده کنید.

به عنوان مثال، تکه کد جداول نمایش داده شده برای عبارت “اندازه لباس مردانه در اروپا و آمریکا چیست؟” را با جدول موجود در صفحه وبسایت مقایسه کنید:

اسنیپت جداول

اسنیپت لیست ها

برای تکه کدهای لیست هم، عناوین مهم هستند. اما این به این معنی نیست که کل لیست باید به طور کامل زیر یک عنوان واحد نمایش داده شود.

به عنوان مثال، تکه کد نمایش داده شده برای عبارت “چگونه از لحاظ ذهنی سالم باشیم؟” از تمام عناوین اصلی موجود در مقاله گردآوری شده است.

و گوگل آنها را به موارد لیست تبدیل کرده است.

اسنیپت لیست ها

همچنین می توانید با قرار دادن لیست های نقطه دار یا شماره دار واقعی در بدنه صفحه وب خود، برای تکه کدهای لیست بهینه سازی کنید.

اسنیپت ویدیوها

برای اینکه بهترین شانس را برای نمایش یک ویدیو در تکه کد ویژه داشته باشید، آن را در یوتیوب آپلود کنید (همچنین می توانید آن را در یک صفحه مرتبط در سایت خود قرار دهید).

گوگل هنگام تعیین اینکه کدام ویدیو را در تکه کد نشان دهد، چند نکته را در نظر می گیرد. از جمله وجود صدای گوینده.

این به این معنی است که بهتر است واضح و نه خیلی سریع صحبت کنید. این همچنین به بهبود دقت رونوشت تولید شده به صورت خودکار کمک می کند.

گوگل همچنین قسمت خاصی از ویدیو را انتخاب می کند که به یک سوال خاص پاسخ می دهد. در مثال زیر، ویدیو در تکه کد، بخشی را نشان می دهد که به سوال “چگونه حرکت کتل بل سوینگ (Kettlebell Swing) را انجام دهیم؟” پاسخ می دهد.

اسنیپت ویدیوها

استفاده از برچسب زمانی در ویدیوهای شما برای نشان دادن موضوع هر بخش بسیار مفید است و شانس به دست آوردن این نوع تکه کد را افزایش می دهد.

پس از بهینه سازی محتوای خود برای تکه کدهای ویژه، گام بعدی پیگیری نتایج شما است.

با فیچر اسنیپت Featured Snippet عملکرد خود را ارتقا دهید

بالا بردن رتبه‌ی شما در نتایج جستجو تنها مزیت بهینه‌سازی محتوای‌تان برای اسنیپت‌های ویژه نیست، بلکه این کار باعث بهبود کلی کیفیت محتوای‌تان نیز می‌شود.

منبع : What Is a Featured Snippet?

5/5 - (1 امتیاز)